Thursday, November 25, 2010

Keje, Sambung Bljr @ Kahwin????

BOSAN! BOSAN! BOSAN!!

Nie lah y aku rase skrg nie.. Dh t'lalu lama sgt m'anggur smpi t'lalu bosan sgt duk umah. Nk kuar jaln2, parents xkasik. Leh p kedai y dekat dgn umah jek. P jln2 ke pekan Bahau xkasik. Rase mcm diri nie t'kongkong sgt... Agak2nye de ke org y senasib dgn aku.. De ke?? Klau bdk2 de la kot. Aku umur dh 22 tahun pun still lg kena kongkong...

Nk keje, org xnk trime aku sbb aku xde p'alaman.. Tmpt tgl aku nie haa mane la de keje sgt.. Nk keje y smpi mlm, mak xkasik... Katenye m'yushkn org nk p ambik aku blik keje mlm2.. (sbb tu aku nk bljr bwk motor, xde la m'yusahkn org nk p ambik aku blik keje.. tp sygnye mak xkasik.. bahaya katenye)..

Klau sambung bljr lak, buat mase nie mmg xnk smbg... Rase nk bljr lg tu xde buat mase nie.. Nk buat pe smbg bljr klau hati rase xmau...Xpasal2 result hancur nnt.. M'habiskn duit mak bapak aku je kang...Tp org y temuduga aku keje semua suh aku smbg bljr. Tp aku xnk... Aku nk keje!!! Wlpun org y dh b'kerja slalu bising ckp tension bile b'kerja nie (keje byk), tp aku tgk mcm best jek.. Aku suke m'busy2 kn diri nie.. De jugk benda nk buat. Bile la dpt m'rase b'kerja nie...

Klau dh lame sgt xdpt keje, baik kawen jek.. KAWEN??? Calon pun xde, nk kawen konon.. Ckp psl kawen nie, ingt lg dulu aku b'ia2 noo xnk kawen.. Takut bebbbb... (smpi skrg pun takut). Sbb nye...R.A.H.S.I.A. Xleh byngkn klau aku kawen..Mcm mane la agaknye yea...Strt tahun dpn, aku rase aku nk open pintu hati aku nie.. (mcm de org nk jek). Yela...kite nie org pompuan. Xelok kawen lmbt. Lbh2 lg crik pasangan hidup bile umur dh byk. Tkut jadi andartu kang... (xmauuuuuu). Tp jodoh ditgn tuhan, kite cume m'rancang. Btul tak??!!

Xlame lg dh nk masuk 2011. Mcm mane la aku time tuu.. Dh keje ke blum... Sambung bljr ke? Atau aku dh kahwin...;p Kite tguuuuu....

Monday, November 8, 2010

Bljr Bahasa Mandarin - 1

           Tibe2 je rase nk ajak korang bljr bahasa mandarin. Aku nie bukn pandai sgt pun. Tahu y biase2 je. Smpi tahap leh b’komunikasi dlm bahasa mandarin ngan fasih tu xde la. Lum khatam lg. Hehehe.... Aku bljr bahasa mandarin nie time aku kat U dulu. Nak ambik bahasa arab mcm susah jek. So, aku pun ambik la klas bahasa mandarin (t’capai gak cita2 aku mse kecik nk bljr bahasa mandarin). 2 sem aku kena ambik klas bahasa mandarin nie. Alhamdullh, kedua-dua sem aku dpt result y cemerlang tuk klas mandarin.

Jadi, moh la kite bljr skali pe y aku dh bljr selama nie ngan lǎoshī aku. Y aku ajar nie cume perkataan je lah. Y bina2 ayat nie tgk la mcm mane.

Bab pasal bljr suku kata dalam perkataan bahasa cina/mandarin tu korang kena tgk kat http://huayu-mandarin.blogspot.com. Org nie de ajar pasal suku kata dlm bahasa mandarin. De fenom awal, fenom akhir & nada. Wajib tgk nie sbb nnt cara sebutan korang xbetul.

Cthnye : konsonan b disebut pobàba disebut papa
             konsonan d disebut tedĕng disebut teng

dan seterusnye…. Tgk tau http://huayu-mandarin.blogspot.com. Lg satu, klau jumpe ü, cara sebutannya yuwe. Ingt tau!

Pelajaran 1 : Nǐ Hǎo

- awak
– dia
– saya
tāmen – mereka
nǐmen – kamu semua
nín – anda (sopan)
dàjiā – anda sekalian: semua orang
xiǎojie – cik
xiānsheng – encik
lǎoshī - cikgu

nǐ hǎo – salam sejahtera
nǐ hǎo ma? – apa khabar? ; awak apa khabar?
hǎo – baik
ma – “kah”
wǒ hěn hǎo – saya sangat baik: saya khabar baik
hěn – sangat
hái hǎo – bolehlah..
xièxie – terima kasih
nǐ ne? – awak pula?
– juga
máng – sibuk
– tidak
hǎo jiǔ bú jiàn – sudah lama tidak b’jumpa

zǎoshang hǎo – selamat pagi
xiàwu hǎo – selamat petang
wǎnshang hǎo – selamat malam (ketika berjumpa)
wǎn'ān – selamat malam (ketika berpisah)

cth ayat:

1. Hāshān xiānsheng, nǐ hǎo.
    Lǐ xiǎojie, ni hao.
    Encik Hassan, salam sejahtera.
    Cik Li, salam sejahtera.

2. Hālín xiānsheng, zǎoshang hǎo.
    Wáng xiǎojie, zǎoshang hǎo.
    Encik Halim, selamat pagi.
    Cik Wang, selamat pagi.

3. Hǎo jiǔ bú jiàn, nǐ hǎo ma?
    Wǒ hěn hǎo, xièxie.
    Sudah lama tidak b’jumpa, awak apa khabar?
    Saya khabar baik, terima kasih.

4. Nǐ máng ma?
    Hái hǎo, bù máng.
    Awak sibuk kah?
    Bolehlah, tidak sibuk.

5. Wǒ hěn máng, nǐ ne?
    Wǒ yě hěn máng.
    Saya sangat sibuk, awak pula?
    Saya juga sangat sibuk.

Cth lain:
  • Dàjiā hǎo. – Apa khabar semua.
  • Nǐmen hǎo ma? – Kamu semua baik kah? 
  • Hǎo bu hǎo - baik tak? ; ok tak?
     
Skali lg di ingtkn, bljr suku kata dalam perkataan bahasa cina/mandarin dulu. Klau x, sebutan anda xbtul. Buat malu je klau org cina dgr nnt. :p
Pelajaran y seterusnye kena tgu aku de mase la nk buat... Klau nk cepat, korang bukak je http://huayu-mandarin.blogspot.com. Dia de ajarkn. Lg jelas dri aku. Huhuhu....

Mohon Keje - Gagal lagi

Mcm tajuk y ditulis di atas, aku bru je lps dpt tahu y aku gagal dlm p'mohonan kerja sebagai kerani kat tmpt dekat dgn tmpt tgl aku. Gagal lg dpt keje. Agak sedih la sbb dh t'lalu lame m'anggur (xtahu la klau de y lg lame m'anggur drp aku). Dh setahun berape bulan dh aku tanam anggur kat blkg umah nie haa tanpa sebarang hasil. Bosan sgt duk kat umah nie.

Nk keje jauh skit, parent xkasik. Takut jdi pe2 nnt sbb aku kan pompuan. Diorg lg suke klau aku de dekat ngan diorg. Nk keje cashier, mak xkasik sbb keje smpi mlm. M'usahkn org ambik mlm2 nnt. Katenye.. Kat tmpt aku nie buknnye byk keje. Tmpt dh mcm pekan cowboy la katekn, jd pe la y de.

So, aku redha je la dgn pe y dh jdi nie. Mungkin xde rezeki kot buat mse nie. Tgl SPA je y xtahu lg dpt ke tak panggln tuk temuduga...Harap2 dpt laa.. Pe2 pun, Hwaiting Sheira!!! Cube lg. Mane tahu kali nie dpt y lebih baik ke. Pe y t'jadi mesti de hikmah nye. Btul tak.?  (^__^)

YouTube - Ost PerSonaL TasTe

Loading...