Saturday, January 22, 2011

Belajar Bahasa Mandarin - 3

Pelajaran 3 : Tā Shì Shuí?

tā – dia
shuí – siapa
nán péngyou – kawan (teman) lelaki
nǚ péngyou – teman wanita
hǎo péngyou – kawan baik
lǎo péngyou – kawan lama
shìde – ya
shì bu shì – adakah
lǎoshī – cikgu
búshì – bukan
xuésheng – pelajar: penuntut
xìzhǔrèn – ketua kursus
zhèlǐ – sini
nàli – sana: situ
gēge – abang
jiějie – kakak

contoh 1:
Liú Lìlì              : Tā shì shuí? (Dia ialah siapa?)
Hāshān             : Tā shì Ānīdá. (Dia ialah Anita.)
Liú Lìlì              : Tā shì nǐ de nǚ péngyou ma? (Dia teman wanita awak kah?)
Hāshān             : Shìde. (Ya.)

contoh 2:

Lìnà                  : Tā shì shuí? (Dia ialah siapa?)
Lǐ Jiāmíng          : Tā shì Hālín.(Dia ialah Halim.)
Lìnà                  : Tā shì bu shì nǐ de lǎoshī? (Adakah dia cikgu kamu?)
Lǐ Jiāmíng          : Búshì. Tā shì wǒ de xuésheng. (Bukan. Dia ialah pelajar saya.)


contoh 3:
Ānīdá                : Tā shì Wáng xiǎojie ma? (Dia Cik Wang kah?)
Liú Lìlì               : Shìde. (Ya.)
Ānīdá                : Tā shì bu shì zhèlǐ de jīnglǐ? (Adakah dia pengurus di sini?)
Lìlì                     : Búshì. Tā búshì zhèlǐ de jīnglǐ, tā shì zhèlǐ de mìshū. (Bukan. Dia
                           bukan pengurus di sini, dia ialah setiausaha di sini.)


Note penting:
  1. Kata pemeri “shì” yang bergabung dengan objek membentuk predikat suatu ayat. Bentuk ayat yang paling asas adalah “A shì B”. Bentuk negatifnye dibentuk dengan menambahkan “bù” di hadapan perkataan “shì”.
  2. Apabila partikel “ma” ditambah pada hujung suatu ayat pernyataan, ia berubah menjadi soalan. Ia bersamaan dengan “kah” dalam bahasa Melayu.



Wednesday, January 19, 2011

GMBR KAT TMPT KEJE

Nie la tmpt keje aku iaitu Tsl Travel & Tour. Y keje kat situ cume 2 org je.. Xde ramai2 de.. Kiteorg de 16 kaunter semuanye tp kat N.Sembilan nie cume de kaunter aku je nie haa kat Bahau. Amacam?? Ok tak tmpt keje aku..?? Lu pikir laa sndri yea...hehehe..

kecik je kaunternye...xbesar mano pun..huhu..


tmpt aku belah kiri tu haa..


time nie den dtg m'yelamatkn staf bru..huhu (cuti2 pun aku sanggup dtg)


kerusi den duduk..syada, akak duduk yea kat kerusi syada..kerusi akak dak bru gune..hehehe..

Saturday, January 15, 2011

LiKe 2AM SoNgs

Minat giler dgn lagu 2AM..HUHUHU... Cube la dgr...Mesti suke.





Sbuk Dgn Keje Baru



T'lalu sbuk sgt b'kerja smpi blog pun aku xjengah...FB lg la aku jrg bukk... Skrg nie dh masuk 1 bulan aku keje dgn TSL (agensi pelancongan - ambik booking tiket tuk Airasia). Sebulan keje sgt srnk. Mcm2 benda aku bljr. De bljr math la katekn.. Thanx kepada SYADA ROSLI sbb byk m'ajar akak selama nie. Tp keseronokn nye sementara saje... Lps Syada b'henti keje (dpt twrn keje y lg baik), dh xsrnk dah... Mcm dh hilng geng... Slps 2 mgu, bru la dpt staf bru. Tp still lg rase xsrnk bile b'kerja.  
Yang pastinye aku dh rase tawar ati nk keje kat situ lg. Tp hidup mesti ditruskn.. Tul tak?
Memandangkn nk crik keje skrg nie susah, nk xnk aku gagah kn jugak diri nie tuk meneruskn keje nie...Bukn senng nk dpt peluang keje. Lbh2 lg bile xde p'alaman. Nie pun nasb baik de org nk trime. Klau x, duk umah lg la aku... Pe2 pun kena b'trime kasih gak pada staf2 TSL y sudi nk b'kwn dgn aku nie haa y xseberapa sgt...hehehehe. Klau bukn sebab korang, dh lame aku cabut lari agaknye. Hahahaha..Mmg best la kawn dgn korang nie wlpun xprnh jumpe (dpt tgk gmbr kat fb jek sbb masing2 jage kaunter kat tmpt lain2, xprnh jumpe pun).

Jadi SHEIRA, tabahkn la hati ko s'pnjg ko b'kerja nie.. Pkir positif supaya benda2 y ko xsuke tu xm'ganggu keje ko nnt.. BERUSAHALAH SHEIRA!!!!

YouTube - Ost PerSonaL TasTe

Loading...