Monday, November 8, 2010

Bljr Bahasa Mandarin - 1

           Tibe2 je rase nk ajak korang bljr bahasa mandarin. Aku nie bukn pandai sgt pun. Tahu y biase2 je. Smpi tahap leh b’komunikasi dlm bahasa mandarin ngan fasih tu xde la. Lum khatam lg. Hehehe.... Aku bljr bahasa mandarin nie time aku kat U dulu. Nak ambik bahasa arab mcm susah jek. So, aku pun ambik la klas bahasa mandarin (t’capai gak cita2 aku mse kecik nk bljr bahasa mandarin). 2 sem aku kena ambik klas bahasa mandarin nie. Alhamdullh, kedua-dua sem aku dpt result y cemerlang tuk klas mandarin.

Jadi, moh la kite bljr skali pe y aku dh bljr selama nie ngan lǎoshī aku. Y aku ajar nie cume perkataan je lah. Y bina2 ayat nie tgk la mcm mane.

Bab pasal bljr suku kata dalam perkataan bahasa cina/mandarin tu korang kena tgk kat http://huayu-mandarin.blogspot.com. Org nie de ajar pasal suku kata dlm bahasa mandarin. De fenom awal, fenom akhir & nada. Wajib tgk nie sbb nnt cara sebutan korang xbetul.

Cthnye : konsonan b disebut pobàba disebut papa
             konsonan d disebut tedĕng disebut teng

dan seterusnye…. Tgk tau http://huayu-mandarin.blogspot.com. Lg satu, klau jumpe ü, cara sebutannya yuwe. Ingt tau!

Pelajaran 1 : Nǐ Hǎo

- awak
– dia
– saya
tāmen – mereka
nǐmen – kamu semua
nín – anda (sopan)
dàjiā – anda sekalian: semua orang
xiǎojie – cik
xiānsheng – encik
lǎoshī - cikgu

nǐ hǎo – salam sejahtera
nǐ hǎo ma? – apa khabar? ; awak apa khabar?
hǎo – baik
ma – “kah”
wǒ hěn hǎo – saya sangat baik: saya khabar baik
hěn – sangat
hái hǎo – bolehlah..
xièxie – terima kasih
nǐ ne? – awak pula?
– juga
máng – sibuk
– tidak
hǎo jiǔ bú jiàn – sudah lama tidak b’jumpa

zǎoshang hǎo – selamat pagi
xiàwu hǎo – selamat petang
wǎnshang hǎo – selamat malam (ketika berjumpa)
wǎn'ān – selamat malam (ketika berpisah)

cth ayat:

1. Hāshān xiānsheng, nǐ hǎo.
    Lǐ xiǎojie, ni hao.
    Encik Hassan, salam sejahtera.
    Cik Li, salam sejahtera.

2. Hālín xiānsheng, zǎoshang hǎo.
    Wáng xiǎojie, zǎoshang hǎo.
    Encik Halim, selamat pagi.
    Cik Wang, selamat pagi.

3. Hǎo jiǔ bú jiàn, nǐ hǎo ma?
    Wǒ hěn hǎo, xièxie.
    Sudah lama tidak b’jumpa, awak apa khabar?
    Saya khabar baik, terima kasih.

4. Nǐ máng ma?
    Hái hǎo, bù máng.
    Awak sibuk kah?
    Bolehlah, tidak sibuk.

5. Wǒ hěn máng, nǐ ne?
    Wǒ yě hěn máng.
    Saya sangat sibuk, awak pula?
    Saya juga sangat sibuk.

Cth lain:
  • Dàjiā hǎo. – Apa khabar semua.
  • Nǐmen hǎo ma? – Kamu semua baik kah? 
  • Hǎo bu hǎo - baik tak? ; ok tak?
     
Skali lg di ingtkn, bljr suku kata dalam perkataan bahasa cina/mandarin dulu. Klau x, sebutan anda xbtul. Buat malu je klau org cina dgr nnt. :p
Pelajaran y seterusnye kena tgu aku de mase la nk buat... Klau nk cepat, korang bukak je http://huayu-mandarin.blogspot.com. Dia de ajarkn. Lg jelas dri aku. Huhuhu....

No comments:

Post a Comment

YouTube - Ost PerSonaL TasTe

Loading...